"Isteni
Lélek, világosítsd meg értelmemet, és lobbantsd lángra szívemet,
mialatt Jézus szenvedéséről elmélkedem. Segíts, hogy behatoljak
a szenvedésnek és szeretetnek ebbe a misztériumába, ahol Istenem
— emberré válva - szenved, haláltusáját vívja, és meghal értem.
Az Örökkévaló, a Halhatatlan lealacsonyodik, hogy egy soha nem
hallott vértanúságot, a becstelen halált elszenvedje a
keresztfán, szitkok, gúnykacaj és gyalázat közepette csupán
azért, hogy megmentse saját teremtményét, aki sértésekkel
halmozta el, és aki a bűn sarában fetreng. Az ember
megízleli a bűnt, Isten pedig a bűn miatt szomorú egészen a
halálig; egy kegyetlen haláltusa borzalmai késztetik arra, hogy
vért izzadjon... Nem, semmiképpen sem tudok behatolni a
szeretetnek és fájdalomnak ebbe az óceánjába anélkül, hogy
kegyelmed, ó Istenem, ne segítene! Nyisd meg számomra a
bejáratot Jézus Szívének legbensőbb mélyébe, hogy ott részt
vehessek a keserűségben, mely Őt az Olajfák kertjébe vezette, a
halál közvetlen közelébe, és vigasztalhassam rendkívüli
elhagyatottságában. Bárcsak egyesülhetnék vele, aki Atyjától és
saját magától is elhagyatottá vált, hogy vezekelhessek vele
együtt! Mária, Fájdalmak Anyja, engedd, hogy kövessem Jézust, és
meghitt közösséget vállaljak Szenvedésével és a te bánatoddal!
Őrangyalom, Vigyázz valamennyi lelki képességemre, melyeket a
szenvedő Jézusra irányítottam, hogy soha el ne szakadjanak
tőle...
Földi életének végén, miután szeretetének Szentségében teljesen
kiszolgáltatta magát nekünk, az Úr elindul az Olajfák kertjébe,
melyet tanítványai ismernek, de Júdás is. Útközben oktatja őket,
és előkészíti küszöbön álló Szenvedésére; buzdít, hogy iránta
való szeretetből viseljék el a rágalmakat, üldözéseket egészen a
halálig, hogy ily módon hozzá, isteni mintaképükhöz hasonlóvá
alakuljanak. Abban a pillanatban, amikor keserű Szenvedését
megkezdi, nem önmagára gondol, hanem rád. Szíve a szeretetnek
micsoda örvényeit zárja magába! Szent arca csupa szomorúság,
csupa gyöngédség. Szavai Szívének legbensőbb mélyéből törnek
fel, és túlcsordulnak a szeretettől. Ó Jézus, szívemet döbbenet
fogja el, mikor arra a szeretetre gondolok, mely téged
Szenvedésed felé siettet! Megtanítottál bennünket, hogy nincs
nagyobb szeretet annál, mint ha az ember életét adja azokért,
akiket szeret. Íme, most azon a ponton vagy, hogy szavaidat
példáddal pecsételd meg.” A Kertben a Mester eltávolodik
tanítványaitól, és csak Pétert, Jakabot és Jánost viszi magával
mint haláltusájának három tanúját. Miután a Tábor-hegyen
megdicsőülve látták, vajon lesz-e erejük felismerni az
Istenembert ebben a halálos szorongatástól agyongyötört lényben?
Belépve a Kertbe, így szól hozzájuk: - Maradjatok itt!
Virrasszatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek.
Legyetek résen, mert az ellenség nem alszik.
Előre
vértezzétek fel magatokat az ima fegyverével, hogy az ellenség
meg ne lepjen és bűnbe ne sodorjon benneteket. Ez a sötétség
órája. Így buzdítván őket, eltávolodik egy kőhajításnyira, és
arccal a földre borul. Lelke a keserűség és a kimondhatatlan
lelki szenvedés tengerébe merül. Későre jár. A félhomályos
éjszaka tele van baljós árnyakkal. A hold olyan, mintha vérben
fürdene. A szél mozgatja a fákat, és csontig hatol. Úgy tűnik,
az egész természet valami titkos rémülettől reszket! Ó Éjszaka!
Volt-e valaha ehhez hasonló? Íme, itt a hely, ahová Jézus
imádkozni jön. Szent emberségét megfosztja attól az erőtől,
amelyre joga van az Isteni Személlyel való egysége révén.
Belemeríti a bánat, a szorongás és a gyalázat örvényébe. Lelke,
úgy tűnik, mintha elsüllyedne... Előre látja egész Szenvedését.
Látja Júdást, annyira szeretett apostolát, aki éppen csak néhány
garasért eladja... Itt van már a Getszemáni útján, hogy elárulja
és kiszolgáltassa! Pedig csak az imént is nem táplálta-e saját
Testével, nem itatta-e tulajdon Vérével? Megalázván magát
előtte, megmosta és szívéhez szorította lábait, majd megcsókolta
azokat. Mit meg nem tett érte, hogy megállítsa a szentségtörés
szélén, vagy legalább elvezesse a bűnbánatra! De nem, hiszen ő
az, aki saját vesztébe rohan... Jézus sír. Látja magát, amint
végighurcolják Jeruzsálem utcáin, ahol alig néhány nappal
ezelőtt ujjongva üdvözölték mint Messiást. Látja magát a főpap
előtt arcul csapva. Hallja a kiáltozást: - Halálra vele!
Őt,
az élet szerzőjét egyik bíróságtól a másikig vonszolják akár
egy rongydarabot. A nép, az ő népe, melyet annyira szeret és
kegyelmével elhalmozott, kigúnyolja, csúfot űz belőle, ordítva
követeli halálát. Méghozzá milyen halált kíván neki! Kínhalált a
kereszten. Hallja hamis vádjaikat. Látja magát, amint
megostorozzák, tövissel koronázzák és álkirályként köszöntve
nevetség tárgyává teszik. Látja magát halálra ítéltként a
Kálváriára kapaszkodva, a súly alatt bukdácsolva, tántorogva és
összeroskadva...
Íme, itt van már a Kálvárián, ruháitól megfosztva, kifeszítve a
kereszten és könyörtelenül átszögezve, fölemelve ég és föld
között. Kimondhatatlan kínokban zihálva függ a szögeken...
Istenem! Mily hosszú az a három órás agónia, mely meghozza
számára a halált a dühtől részeg csőcselék gúnykacaja közepette!
Látja az égő szomjúságtól gyötört torkát és egész bensejét,
látja az ecetet és epét, melyeket csillapításul adnak neki.
Látja Atyját, aki elhagyja és Anyját fájdalomtól összeroskadva.
Végül azt a szégyenletes halált két lator között. Habár az egyik
hitet tesz mellette és megmenekül, a másik káromolja, és meghal
elkárhozva. Látja Longinust, aki feléje tart, hogy átszúrja
szívét. Íme a tökéletes, az emberfeletti megaláztatás testben és
lélekben, melyek most elválnak egymástól... Mindez jelenetről
jelenetre elvonul szemei előtt, borzadállyal tölti el és
lesújtja. Vajon meghátrál? Már az első pillanattól kezdve
mindent magához ölelt, mindent elfogadott. Miért hát ez a
rendkívüli rettegés? Azért, mert Szent emberségét mint valami
pajzsot állította oda, hogy az fogja fel a bűn által megsértett
Igazságosság csapásait. Magára hagyatott lelkében elevenen
átérzi mindazt, amit el kell szenvednie. Ezért és ezért a bűnért
ilyen meg ilyen gyötrelmet... Össze van zúzva, mert a
borzalomnak, gyengeségnek, szorongásnak mint zsákmányt Saját
maga engedte át magát. Úgy tűnik, elérkezik a fájdalom
tetőpontjához. Földre borul Atyjának fönsége előtt. Az
Istenember szent Arca, mely a mennyei látomás boldogságában
részesül, itt fekszik alig felismerhetően, a porban. Jézusom!
Hát nem vagy Isten? Az ég és föld Ura? Egyenlő az Atyával? Miért
alacsonyítod le magad annyira, hogy minden emberi külsőt
elveszíts? Ó persze... értem! Tanítani akarsz engem, a kevély
embert, hogy egészen a föld poráig kell megalázódnom, ha az
éggel kapcsolatot akarok teremteni. Azért, hogy elégtételt adj
pökhendiségemért, összeroskadsz. Hogy az eget kiengeszteld a
földdel, lealázod magad a föld színéig, mintha a béke csókját
akarnád rányomni...
Jézus fölegyenesedik, könyörgő pillantást vet az ég felé,
fölemeli karjait és imádkozik. Milyen halálos sápadtság borítja
arcát! Atyjához könyörög, aki elfordul tőle. Gyermeki bizalommal
imádkozik, pedig jól tudja, milyen méltóságban részesül.
Áldozatnak érzi magát az egész emberi faj képviseletében, aki ki
van szolgáltatva a megsértett Isten haragjának. Tudja, hogy
egyedül ő képes elégtételt adni a végtelen Igazságosságnak, és ő
képes kiengesztelni a Teremtőt teremtményével. Ezt akarja, erre
tart igényt. Természete azonban a szó szoros értelmében össze
van morzsolva. Az lázadozik ilyen áldozattal szemben.
Mindamellett lelke kész az áldozatra, s a kemény harc
folytatódik. Jézusom, hogy kérhetünk téged, hogy erősek legyünk,
mikor annyira gyöngének és lesújtottnak látunk? Igen, értem már!
Te vetted magadra minden gyengeségünket. Hogy nekünk add a te
erődet, te lettél a bűnbak értünk. Meg akarsz tanítani bennünket
arra, hogy egyedül beléd kell helyeznünk minden bizalmunkat
akkor is, ha az ég ércfalnak látszik előttünk. Haláltusájában
Jézus Atyjához kiált: ‘Ha lehetséges, távoztasd el tőlem ezt a
kelyhet.’ A természet kiáltása ez, mely lesújtva is bizalommal
folyamodik az ég felé. Jóllehet tudja, hogy nem nyer
meghallgatást, mivel ő akarja, hogy Így legyen, mégis könyörög.
Jézusom, miért kéred azt, amiről tudod, hogy nem fogod elnyerni?
Mily szédületes misztérium! A szenvedés, amely lesújt, arra
késztet, hogy segítséget és vigasztalást koldulj, viszont
irántunk való szereteted és óhajod, hogy bennünket visszaadj
Istennek, azt mondatja veled: ‘Ne az én akaratom legyen meg,
hanem a tied!’...
Mélységesen bánatos szíve szomjúhozik a vigasztalásra. Csendesen
feláll, néhány lépést tesz imbolyogva. Tanítványaihoz közeledik:
legalább ők, a barátai, a bizalmasai meg fogják érteni, s
osztozni fognak gyötrelmében... Álomba merülve találja őket.
Egyszerre milyen egyedül és elhagyatva érzi magát! - Simon,
alszol? - kérdi egész halkan Pétertől. Te, aki éppen most
mondtad, hogy egészen a halálig fogsz követni?
Társaihoz fordul: ‘Hát még egy órát sem tudtatok virrasztani
velem?’ Ismét elfelejti saját szenvedéseit, csak rájuk gondol:
‘Virrasszatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek!’
Mintha csak ezt mondaná: - Ha olyan gyorsan elfelejtettetek
engem, aki küzdök és szenvedek, legalább saját érdeketekben
virrasszatok és imádkozzatok! De ők, álomittasan, alig értik. -
Ó Jézusom, panaszaidtól meghatódva hány nemes lélek marad veled
az Olajfák Kertjében, megosztván keserűségedet és halálos
szorongásodat! A századok folyamán mennyi szív válaszolt
nagylelkűen hívásodra! Bárcsak megvigasztalnának, és megosztva
szorongásodat együttműködnének veled az üdvösség művében! Bár én
magam is köztük lennék, s legalább egy keveset könnyíteni tudnék
terheden, ó én Jézusom!” Jézus visszatér imádkozási helyére, s
egy másik, jóval félelmetesebb kép jelenik meg szemei előtt.
Minden bűnünk, a legapróbb részletességgel elvonul előtte. Látja
azok rendkívüli aljasságát, akik e vétkeket elkövetik. Tudja,
milyen mértékben sértik meg az isteni Fönséget. Előtte van
minden becstelenség, trágárság és káromlás, mely beszennyezi a
szíveket és azokat az ajkakat, melyek rendeltetése, hogy Isten
dicsőségéről énekeljenek. Látja a szentségtöréseket, amelyek a
papokat és híveket egyaránt lealacsonyítják. Látja a
szentségekkel való szörnyű visszaéléseket, holott azokat
üdvösségünkre rendelte, amelyek azonban elkárhozásunk okává
válhatnak. Magára kell öltenie az emberi romlottságnak ezt a
bűzös fertőjét. Így kell megjelennie Atyja szentsége előtt.
Minden egyes bűnért külön vezekelnie kell, és visszaadni
Atyjának a tőle ellopott teljes dicsőséget. Hogy a bűnöst
megmentse, ebbe a mocsárba kell leereszkednie. De még ez sem
tartóztatja föl. Ez a fertő mint valami iszonyú hullám
körülveszi, elborítja, fojtogatja. Íme itt áll Atyja, az Igazság
Istene előtt. Ő, a Szentek Szentje, roskadozva a bűnök alatt,
hasonlóvá lett a bűnösökhöz. Ki mérheti meg borzadályát és
rendkívüli undorát? Ezt az émelytől való csukladozást, ezt a
roppant utálatot? Miután kivétel nélkül mindent magára vett, az
iszonyú tehertől összezúzva nyöszörög az isteni Igazságosság
súlya alatt szemben Atyjával, aki megengedte neki, Fiának, hogy
mint áldozat felajánlja magát a világ bűneiért, és olyanná
legyen, mint egy „átokkal sújtott”. Tisztasága megremeg ez előtt
a gyalázatos teher előtt, ugyanakkor azonban látja a megsértett
igazságot, az elítélt bűnöst... Két erő, két szeretet mérkőzik
egymással szívében. A megsértett igazság győzedelmeskedik. Ámde
mily végtelenül siralmas látvány! Az Ember, aki meg van terhelve
minden szennyünkkel. Ő, a lényegi Szentség, még külsejében is
hasonló a bűnöző emberhez... Reszket, mint egy falevél. Hogy
szembenézzen ezzel a rettentő agóniával, imába mélyed. Az Atya
Fönsége előtt megalázva mondja: - „Atyám, távoztasd el tőlem ezt
a kelyhet!” Mintha ezt mondaná: - Atyám, akarom a te
dicsőségedet! Akarom, hogy Igazságosságod érvényre jusson.
Akarom a kiengesztelődést az emberi nemmel. De nem ezen az áron!
Hogy én, akinek természete a szentség, így bemocskolva legyek a
bűn által, óh nem... ezt nem! Ó Atyám, akinek minden lehetséges,
vedd el tőlem ezt a kelyhet, és Bölcsességed kikutathatatlan
tárházából találd meg az üdvösség valamely más módját. De ha nem
akarod ezt, ne az enyém, hanem a Te akaratod legyen meg! Az
Üdvözítő imája ez alkalommal is hatástalan marad. A halál
szorongásait érzi. Vigasztalást keresve, kínosan fölegyenesedik.
Érzi erőinek megfogyatkozását. Botladozva tanítványai felé
vonszolja magát. Ismét alva találja őket. Még mélységesebb
szomorúság fogja el. De megelégszik azzal, hogy fölébreszti
őket. Zavarban voltak? Jézus már semmit sem szól. Csupán
kimondhatatlanul szomorúnak látom. Magába zárja ennek az
elhagyatottságnak minden keserűségét! - Jézusom, mily nagy az a
kín, melyet szorongástól ellepett Szívedben olvasok. Látom,
amint sebzett szívvel visszahúzódsz tanítványaidtól. Bárcsak
adhatnék Neked valami vigasztalást, bár könnyíthetnék egy
keveset terheden... De nem lévén képes semmi egyébre, sírok
melletted. Szeretetem és bűnbánatom könnyei egyesülnek a Te
könnyeiddel. Így hatolnak fel az Atya trónusáig, hogy esdekelve
kérjék Őt, érezzen szánalmat irántad, és az iránt a sok lélek
iránt, akik a bűn és a halál álmába merültek. Jézus kimerülve,
és végsőkig menő lelki szenvedésben visszatér imahelyére.
Leborul, vagy még inkább földre rogy. Úgy érzi magát, mint akit
halálos szorongás őröl, s imája még esdeklőbb lesz.
Az Atya elfordítja tekintetét, mintha Fia a legaljasabb volna az
emberek között. Csaknem hallom az Üdvözítő panaszait: - Legalább
az ember, akiért szenvedek, törekedne javára fordítani a
kegyelmeket, melyeket ilyen rettentő szenvedések árán szerzek
meg számára! Ha legalább igazi értékében felismerné az árat,
melyet fizetek érte, hogy visszaváltsam, s az istengyermeki
életet ajándékozzam neki! Ó, ez a szeretet sokkal kegyetlenebbül
szaggatja szívemet, mint ahogy a hóhérok fogják testemet
nemsokára szaggatni... Látja az embert, aki nem
ért, mert
nem akar
érteni; aki káromolja az Isteni Vért, s ami még
helyrehozhatatlanabb, azt saját kárhozatára fordítja. Mily
kevesen fogják hasznát látni, s mennyien rohannak majd saját
vesztükbe! Szívének nagy szorongásában folytonosan ismétli: -
Quae utilitas in sanguine meo?
Mennyire kevesen vannak, akik
Véremnek hasznát fogják látni! Ám erre a csekély számra való
gondolat is elég neki ahhoz, hogy szembeszálljon a szenvedéssel
és a halállal. Nincs már semmi és senki, akihez egy cseppnyi
vigasztalásért fordulhatna. Az ég bezárult előtte. Az ember, bár
a bűnök súlya alatt roskad, hálátlan, és nem ismeri szeretetét.
Úgy érzi, elmerült a fájdalom özönében, s halálküzdelmének
rémületében kiált: „Szomorú az én lelkem mindhalálig!”
- Isteni Vér, te ellenállhatatlanul törsz fel Jézus Szívéből,
kicsordulsz minden pórusából, hogy ezt a szerencsétlen, hálátlan
földet tisztára mossad. Engedd nekem, hogy összegyűjtselek,
legdrágább Vér, különösen ezeket az első cseppecskéket. Szívem
kelyhében akarlak megőrizni. Megcáfolhatatlan bizonyítéka vagy
Te annak a Szeretetnek, mely egyedülálló, mely kiömlésre
késztetett. Meg akarok tisztulni benned, ó igen drága vér! Meg
akarok tisztítani minden lelket, melyet a bűn beszennyezett. Fel
akarlak ajánlani téged az Atyának. Az ő nagyon szeretett Fiának
Vére azért csordult erre a földre, hogy megtisztítsa azt. Fiának
Vére Újra fölszáll trónusához, hogy a megsértett Igazságot
kiengesztelje. Az elégtétel valóban túláradó! De hát akkor Jézus
elérkezett szenvedéseinek végéhez? Ó nem, szeretetének áradását
nem akarja gátak közé szorítani! Kell, hogy az ember megtudja,
mennyire szereti Ő, az Istenember. Kell, hogy megtudja, a
mélységes megalázkodás milyen örvényeibe képes sodorni ilyen
rendkívüli szeretet. Még ha az Atya Igazságosságának eleget is
tett ennek a Drágalátos Vérnek verejtékezése által, az embernek
kézzel fogható bizonyítékra van szüksége erről a Szeretetről.
Jézus tehát el fog menni a végsőkig: egészen a szégyenteljes
halálig a Keresztfán.
A szemlélődő ember talán meg fogja érteni e szeretet árnyékát,
mely őt az Olajfák Kertjében átélt szent agónia rémületébe
taszítja. Aki azonban az anyagi dolgokba hálózza magát, és
inkább a világot, mintsem az eget keresi, annak látnia kell őt
külsőleg is, a Keresztre szegezve, hogy legalább Vérének és
kegyetlen haláltusájának látványa megindítsa. Nem, szeretettel
teljes Szívének nem elég ez ! Önuralmát visszanyerve újból
imádkozik: - Atyám, ha e kehely nem távozhat el tőlem anélkül,
hogy ki ne igyam, legyen meg a te akaratod! E pillanattól kezdve
Jézus epedő szívének mélyéből válaszol az emberiség kiáltására,
mely halálát mint a Megváltás árát követeli. A halálos ítéletre,
melyet az Atya az égben kihirdet, a föld halálát követelve
válaszol! Jézus lehajtja imádandó fejét: - Atyám, ha el nem
múlhat tőlem e kehely anélkül, hogy ki ne igyam, a te akaratod
legyen meg, ne az enyém. És íme, az Atya vigasztaló angyalt küld
hozzá. Vajon miféle vigasztalást nyújthat egy angyal az Erős
Istennek, a Legyőzhetetlen Istennek, a Mindenható Istennek?
Hiszen ez az Isten büntetendővé akart válni. Magára vette minden
gyengeségünket. Ő a fájdalmak Férfia a halállal való
viaskodásban. Szeretete készteti arra, hogy vércseppeket
izzadjon. Önmagáért és érettünk könyörög Atyjához. Az Atya
elutasítja esedezését, mert meg kell halnia értünk. Úgy
képzelem, az Angyal mélyen leborul a porral és vérrel
beszennyezett örök Szépség előtt, és kimondhatatlan tisztelettel
kérve kéri Jézust, ürítse ki a kelyhet az Atya dicsőségére és a
bűnösök megváltásáért. Ő tehát imádkozott, hogy megtanítson
bennünket: egyedül
az ég felé forduljunk, mikor lelkünk
vigasztalan, mint az övé. Ő, a mi Erősségünk, segítségünkre siet
majd, mivel vonakodás nélkül magára vállalta minden
szorongásunkat. Igen, Jézusom, neked most a kelyhet egészen
fenékig ki kell ürítened! A legkegyetlenebb halálra vagy
kiszemelve. Jézus! Ne válasszon el tőled semmi: sem élet, sem
halál! Ha egész életem folyamán véghetetlen szeretettel
csatlakozom szenvedéseidhez, megadatik majd nekem, hogy a
Kálvárián veled együtt haljak meg, és veled együtt menjek föl a
Dicsőségbe. Ha követlek téged a kínokban és üldöztetésekben, egy
napon majd méltóvá teszel arra, hogy az égben színről-színre
látva szeresselek, és hálát adva, örökké zengjem dicséretedet
kegyetlen Kínszenvedésedért. De nézzétek csak! Jézus
fölemelkedik a porból. Erős és legyőzhetetlen. Hát nem kívánta
ezt az ünnepélyes vérvacsorát ‘nagy vágyódással’? Lerázza
magáról a zavartságot, letörli Arcáról a véres verejtéket, s
biztos lépéssel megindul a Kert bejárata felé. Hová mégy Jézus?
Nem voltál-e egy pillanattal is ezelőtt a szorongás és fájdalom
zsákmánya? Nem láttalak reszketve, s mintegy összezúzva a
kegyetlen megpróbáltatások súlya alatt, amelyek rövidesen
lecsapnak rád? Hová indulsz ilyen elszánt és merész léptekkel?
Kinek akarod magadat kiszolgáltatni? Figyelj, gyermekem: az ima
fegyverei győzelemre segítettek, lelkem úrrá lett a természet
gyengeségén. Az erő az imában érkezett hozzám, s most képes
vagyok az ellenállásra. Kövesd példámat, és beszéld meg ügyedet
az éggel, amint én tettem! Jézus tanítványaihoz közeledik. Még
mindig alszanak! A meghatottság, a késői óra, valami rettenetes
és helyrehozhatatlan dolognak előérzete, s a fáradtság nehéz
álomba merítette őket. Jézus részvéttel van gyengeségük iránt. -
A lélek ugyan kész, de a test erőtlen! Jézus odakiált: -
Aludjatok hát, és pihenjétek ki magatokat. - Egy pillanatra
megáll. Azok észrevéve, hogy jön, nagy erőfeszítéssel félig
kinyitják szemüket... Jézus folytatja: Elég. Íme, az óra közel
van! Az Emberfiát mindjárt kiszolgáltatják a bűnösöknek...
Keljetek föl, menjünk! Közeledik már, aki elárul!
Jézus mindent lát isteni tekintetével. Úgy tűnik, mintha ezt
mondaná: - Ti, akik barátaim és tanítványaim vagytok, alusztok,
míg ellenségeim ébren vannak, s közelednek, hogy elfogjanak! Te,
Péter, aki az imént elég erősnek hitted magad, hogy engem a
halálba is kövess, most - lám - alszol! Kezdettől fogva
gyengeséged bizonyítékait nyújtottad nekem! De légy nyugodt.
Magamra öltöttem gyengeségedet, és imádkoztam érted. Ha majd
bevallottad botlásodat, én leszek a te erőd, és akkor legeltetni
fogod bárányaimat... És te, János, hát te is alszol? Te, aki még
az imént érezted szívem dobbanásait, egy órát sem tudtál velem
virrasztani? Keljetek fel, menjünk, nincs már idő az alvásra! Az
ellenség a kapuban áll! Elérkezett a sötétség hatalmának órája.
Menjünk! Saját akaratomból megyek a halál elébe. Júdás siet,
hogy eláruljon, s én elébe megyek! Nem fogom megakadályozni,
hogy a próféciák szóról szóra beteljesedjenek! Elérkezett az
órám: a végtelen Irgalom órája. Lépések hangzanak, meggyújtott
fáklyák árnyékkal és bíborszínnel töltik meg a kertet. Jézus,
tanítványaitól követve, elszántan és nyugodtan előremegy. - Ó
Jézusom, add nekem a te erődet, mikor szánandó természetem
fellázad a bajok ellen, melyek fenyegetik, hogy szeretettel
fogadhassam földi számkivetésem gyötrelmeit és
szorongattatásait. Minden erőmmel csatlakozom érdemeidhez,
fájdalmaidhoz, vezeklésedhez, könnyeidhez, hogy veled együtt
dolgozhassam az üdvösség művén, és legyen erőm menekülni a
bűntől mint halálküzdelmednek, véres verejtékednek és halálodnak
egyetlen okától. Rombold le bennem mindazt, ami visszatetsző
előtted, és a te szent szereteted tüzével nyomd szívembe minden
szenvedésedet. Karolj át olyan bensőségesen, oly erős és édes
öleléssel, hogy soha ne hagyjalak egyedül kegyetlen
gyötrelmeidben. Csupán egyetlen pihenőt kívánok: a te Szíveden.
Egyetlen dolog után áhítozom csak: részt venni szent
haláltusádban. Bárcsak megrészegülne lelkem véredtől, és
táplálkozna fájdalmad kenyerével. Ámen.

|